...uppenbarelsen för en del föräldrar när de inser vilka möjligheter som finns numera...

...och hur vissa sen utnyttjar detta in absurdum. Men rimligheten i att man kan hota med skolinspektionen om ens barn inte får ett visst betyg... 

(SvD brännpunkt 20150521)

Självklart kommer det då ett svar (SvD brännpunkt 20150522) - någon som inte verkar ha läst ordentligt vad som står utan går till direkt motangrepp. Där denna SYV får det att låta som att var och varannan lärare sätter sina betyg helt godtyckligt. Vidare det absoluta att inte kunna överklaga betygen i efterhand...

Suck... nog trodde jag att en SYV var mer insatt än så. Visst - jag säger inte att det inte finns lärare som sätter sina betyg godtyckligt. Men de är ett fåtal. Och de flesta elever är medvetna om sina betyg i förväg, särskilt om det gäller ett underkänt. Jisses så många dokument det skrivs i varningsväg på detta... Och i efterhand så är det varje elevs rättighet att begära särskild prövning om den anser sig orättvist bedömd. Plus att många skolor erbjuder sommarskola för de elever som då inte har nått E.

Det är ingen som har sagt att betyg inte ska kunna överklagas. För det är klart att eleverna måste ha ett system för rättssäkerhet. Men nu handlade det om att hota med skolinspektionen om en elev inte får det (av föräldrarna?) eftertraktade betyget. Det finns skolor där lärare blivit inkallade till rektor och fått ha betygssamtal där med elev och förälder. Vad säger det här om lärarstatusen? Hur ska man kunna höja respekten för lärare och skola om man kan hota/förhandla sig till ett betyg?

Vidare så påpekar denne snälle SYV om konsekvenserna av att om man inte har E i en förmåga så får man underkänt i ämnet. Och gäller det matte, svenska, engelska så får man inte behörighet till gymnasiet utan måste läsa detta ett extra år. Helt rätt så påpekas det att detta är ett systemfel. Och är det något jag har påpekat otaliga gånger så är det hur sjukt detta system är att om en liten förmåga ligger under sträcket så är det underkänt i ämnet. Detta gör att jag och många lärare med mig jagar runt på våra elever för att de ska fixa just denna förmåga. För att då inte få underkänt för att en liten liten del saknas. I övrigt är det ju inte som så att Sverige direkt har blivit känt för att det sätts för låga betyg i skolorna...

För att återgå till de elever som underkänns så handlar det om elever som inte är i alla fall direkt aktivt närvarande på lektionerna och där det är de flesta av förmågorna som då inte har uppnåtts (oftast inte pga att eleven inte skulle kunna) samt där föräldrarna i många utav dessa fall faktiskt har en väldigt loj inställning till skolan och till kunskap. De möten som hålls med elev och föräldrar är oräkneliga. Och jag kan bara säga som så att i de fall där föräldrarna är aktiva lyckas vi nästan alltid vända elevens negativa trend. Hur det går i motsatt fall - det kan ni säkert räkna ut själva...

Att då en snäll SYV i bästa välmening kommer med sina ord är inte direkt något som höjer samhällets respekt för kunskap. Det är av högsta vikt att ALLA vuxna börjar ta skolan på allvar! (GP) För som sagt skolsystemet är som sådant att de flesta elever flyttas upp till nästa årskurs utan att de behöver ha fixat det gångna. Detta är då till stor del orsaken av den skolpolitik som har förts i decennier nu - från båda sidor! Därför sitter vi nu i den situation vi sitter i där respekten för kunskap är borta, där kunskapen ska komma gratis och de ska bli curlade fram till det...

...och här kommer då det största bottennappet. En skribent som tror att det stora skolhaveriet handlar om ifall 90-talisterna är bortskämda eller inte. Och sen en lång utläggning om att en orsak till skolans problem skulle vara studiemedlen som inte ses som tillräckligt förmånliga... Jag hade nog kunnat låta det hela om hon hade hållt sig till detta. Men under hela artikeln så framgår det ett agg mot män och så kommer då...

(SvT Opinion 20150524) Ridå! Jo, att män bland 40-talisterna är betydligt mer otrevliga? (Hon hade säkert velat skriva vita, medelålders, heterosexuella män.) Och kollar vi denna skribents inriktning så finner vi på Sorad:"...forskning (----) kunnat lyfta fram den oerhört viktiga roll maskulinitet hade inom den nationella diskursen. Hon har också kunnat visa hur de patriotiska sångernas krigiska och androcentriska bild av nationen spreds från sina upphovsmän – en liten grupp av manliga intellektuella under 1800-talets första hälft – till hela befolkningen. (----) nuvarande forskning avser att undersöka den manliga medel- och överklassens alkoholkultur under perioden 1772 – 1922. I centrum för projektet står 1800-talets nya arenor för enkönat manligt drickande och frågan om alkoholens roll för skapandet av ”den borgerlige mannen”."

Jo, tack en genustomte... Sådana som sprids som björkpollen från Södertörn... Inte konstigt att vi har ett skolsystem där kunskap betonas allt mindre och får en allt mer undanskymd roll i läroböckerna. Svenska skolan måste få tillbaka sin bildningsdimension. Studenterna som nämns ovan är ytterst ett symptom och ett resultat av att skolan de senaste 20 åren har ägnat sig åt social ingenjörskonst med fokus på att skapa individer med rätt värdegrund. Istället för reell kunskap så ska eleverna indoktrineras för att passa in i lilla landet värdegrund. Enligt läroplanen ska könsroller motarbetas. Skolan ska arbeta för att eleverna Skolan ska arbeta för att eleverna motarbetar och ifrågasätter sådant som anses typiskt manligt respektive typiskt kvinnligt. För vissa betyder det att man ska lära ut att inget skiljer könen åt. Barn uppmuntras att bete sig tvärtemot vad som anses typiskt för deras kön. Tjejer ska ta för sig. Killar ska bli mjuka och prata mer om känslor. Sen i kölvattnet följer hela kittet med ifrågasättandet av alla normer kring sexualitet och sexuell läggning. Dessutom så kommer då filmer riktade till trettonåringar hur de bäst ska njuta av sexualitet... Klart de ska - i sinom tid. Men det är inte på sådant här skolan ska lägga sin fokus på och dessutom då ha skolböcker som hjälper till att föra in hur man bäst är henkönad och lever tillsammans eller hur som helst. Spelar ingen roll - jag ser hur läroböckerna har tappat mer av ren kunskapsinnehåll och mer av rena indoktrineringen. Kanske man därför använder stor tid till att konstruera sina egna läromedel...

Att inte missförstås med att vi inte ska prata normer och värden och ramar i skolan. Självklart är det en del i det hela att lära dem se rätt och se fel. Men att de ska klara av att göra det i varje enskilt fall - inte efter en på förhand given mall. Enligt mig så är att skapa en egen stabil förmåga att göra värderingar av högsta vikt. Annars får man en enformig massa som inte tänker och köper det som serveras. En samling som är hur lätta att leda i vilken riktning som helst och det är en stor fara. För vi måste få generationer som i framtiden kan säga emot så vi inte får ett helt outvecklat -samhälle...

Utvecklats är väl ett understatement att den här killen har gjort. Från "hero" i sin idolaudition...

...med kommentaren "du e en sån där sak som sitter högst upp i julgranen"...

...till att bli just det med "heroes"...

...schlager är ju inte riktigt jag (för att uttrycka det snällt)... Men jag gillar mums mums...

Som sagt, mitt twitterflöde levererade även i år...
- Det bästa med ESC är att man kan ägna en HEL kväll åt sarkastiska tweets. 
- Jag tror mer på mimartisten som låtsasspelar violin än på programledarnas mimande i början.
- HERREJESUS. Detta kan va det sämsta jag hört i mitt liv. De hade inte fått varit med i skolans talangjakt.
- Känns som att alla artister sjunger den sista låten i en 2-timmarskonsert. De ger ALLT!! Multipelorgasm i tre timmar...
- Vad sa vi om detta; att detta är dålig karaoke m coverband på pizzerian i Snorrslida utanför Laholm en tisdag i februari?
- Man ba: VI FATTAR, ni behöver inte stå utspridda som geografilektion i mellanstadiet som gestaltar världsdelar på flanellografen.

Om jag tittade - nope. Mitt twitterflöde gav mig underhållning. Alla har ju rätt till sin musiksmak så de kan ju få ha sin kväll. Men själv - att orka med detta när de försöker paketera musik på tre minuter. Det faller så platt - denna musiktävling där bidragen är musikens motsvarighet till husets vin på en indisk restaurang...

Och sen kommer då omröstningen... Zzzzzzz...
...en ytterst segdragen historia...

Men så fick vi då vår segrare!

...och den här versionen från Nyhetsmorgon gillar jag verkligen.

I efterspelet av musikspektaklet...

Jo, mitt flöde är en blandning. En underbar livets mix av allvar och...

Hehe...

...och startskottet gick...


...helt i galenskaparnas anda...

...avd. du kör i fel yoghurt...

Och det där var inte i ARLA morgonstund...

Morgonstund har GULD i mund!!!
...och som grädde på moset - snart dags för tårtbak...
...a little piece of heaven...