...att inte bryta könsnormer är att gå emot skollagen...


(Instagram)
"Vi skapade till exempel ett bibliotek på förskolan och alla böcker och filmer är kontrollerade av en genuspedagog. Biblioteket ska vara inkluderande där alla barn kan vara representerade.

Det är viktigt att böcker och filmer som barnen kommer i kontakt med är inkluderande. Det betyder inte att vi går miste om härliga gamla klassiker med blonda gossar i huvudrollen. Jodå, den oron har jag stött på... Det finns - i massor redan. Det vi får OCKSÅ är böcker med olika sorters familjer, barn i rullstol, böcker där olika hudfärger finns representerade, starka flickor, ord som hen m.m. Det kan bli bättre. Och ja, vissa böcker väljs bort på grund av att de cementerar könsroller eller använder ett språk som är väldigt stereotypt. Men det gör inte biblioteket fattigare. Vill man till varje pris att ens barn ska läsa såna böcker så är det bara att köpa och läsa dem hemma. Men på förskolan hör det faktiskt inte hemma."

Ja, kolla gärna kommentarerna också på instagrammet...



Rosa och blå potta - skrämmande!!!
Just saying...

Men det där med att man då går emot skollagen att inte bryta mot könsnormerna.
Jag smäller av!!! En akademiker...

...ja det måste vi ändå kalla henne anser som @FlyingMartin säger att censurera böcker är att göra höna av en fjäder - läs twittertråden Jag finner de skrämmande att folk på allvar vill rensa i litteratur istället för att ta samtal!

Vi vet ju andra ismer som har censurerat och plockat bort material som de ansett olämpliga för folket. Att inte låta folket tänka själva. Och vi vet väl alla vad vi tycker om dessa ismer...

Akademikerna som då hänvisar till skollagen: "...att skapa ett bibliotek i enlighet med skollagen (som säger att skolan ska bryta traditionella könsroller). Värdegrundsarbete/ arbete mot fördomar handlar både om kunskap & likvärdighet - särskilt i dessa tider av enkla sanningar."

Håller helt med Isak och övriga i twittertråden ovan: "Orimligt att genuspedagoger "kontrollerar" alla böcker i ett bibliotek och tar bort de som inte passar. Böcker som inte passar ens världsbild eller målar upp stereotypa bilder bör absolut bemötas och problematiseras, men inte censureras. Litteraturen är fri! Alltid! HUR vi läser den ska möjligtvis "stämma med uppdraget".

Litteratur ska väl för i helskotta inte "stämma med" något myndighetsuppdrag? Läbbigt! Om välvilliga människor tar sig friheten att censurera böcker blir det svårt att stoppa andra från att göra samma För mig är det nog all argumentation jag behöver. Demokrati innebär ibland att tvingas bita i det sura äpplet!"

Får genustrollen som de vill behöver man inte vara Saida för att se framtida bibliotek. Jag håller till hundrasju procent med min cybertwin!


(Ansiktsboken)
Bara ta bort formuleringen "motverka könsmönster och könsroller" ur läroplanen för förskolan!

Ur en diskussion i sluten grupp om detta ämne på ansiktsboken: Här finns bland annat det oerhörda svek som sker mot pojkar i skolan men som faktiskt drabbar flickor också. Pojkar sägs lida av en "antipluggkultur". Bilden av de skoltrötta pojkarna är snarare att de skriker efter möjligheter att få lära sig och utvecklas men de är inte särskilt intresserade av att dissekera machokulturen i ishockey eller analysera noveller ur ett queerfeministiskt perspektiv. Full förståelse för detta!

Allt påverkar i slutändan båda könen. Om man krigar mot pojkarna så blir det stor brist på goda partners för flickorna, när barnen blir vuxna. Och att försöka motverka könsroller och normer som både flickor och pojkar vet är en framgångsfaktor hos det motsatta könet? Sådant känner naturligtvis alla tonåringar instinktivt även om de inte kan sätta ord på det. Några genomskådar det och klarar sig bra ändå - andra gör det inte. Dessa ungdomar blir mer vilsna och kluvna än någonsin. Feminister verkar ha extremt svår att förstå att samhället är komplext och hänger ihop. Problemen drabbar i slutändan alla - på ett eller annat vis. Förstår inte att folk fastnar i fasen där man ifrågasätter sitt eget kön. Och sen står de som fågelholkar över att andelen ungdomar som är förvirrade i sin könsidentitet ökar..

Hur kan det här bara få fortgå. Genusvansinnet ÄR helt orimligt! Allt det här med att linda in barnen i bubbelplast och förvara dem rosa kuddrum - vart har man tänkt att detta ska leda? Dessa barn överlever troligtvis och förhoppningsvis de curlande beskyddarna. Vem skyddar dem då? Ja, ja... I framtiden kommer de normbrytande att vara de som beter sig enligt de stereotypa könsrollerna...

Jösses!!!

Läs också Dolf på Genusdebatten: Den ultimata uppfostran

För tusan! Förbjud genusdravlet!!!

Detta då sagt av en som är starkt emot förbud - de får mig i stort sett alltid att bli Fröken Tvärtom. Särskilt om maningarna till förbud kommer med megapekpinnen. För mig som inte äter kött finns det inget som kan ge mig cravings efter bacon som...


(Tramsnyheter24)

"Var ingen idiot." Är nog bland de dummaste argument jag hört i den här frågan. Ska man försöka påverka människor så bör man i alla fall hålla sig till fakta - och då inte frisera faktan. Ja, man kan få i sig samma proteinmängd - men det räcker inte att läsa proteinhalt på grönsakspåsarna. Proteiner är unika och innehåller olika aminosyror - vilka vissa är essentiella som kroppen då inte kan tillverka själv. Och att kött innehåller för mycket proteiner? Ptja, överkonsumerar man så...

För djurens skull? Det låter som om alla köttbönder är rena djurplågarna. Visst finns det ställen i världen som är miserabla förhållanden för djuren. Sverige har sina sämre ställen också. Men ta en tripp ut på landsbygden och kolla på ett antal olika gårdar så får du nog se annat än tjur(ighet). Och hur många av dessa djur skulle du se på landsbygden om de inte hölls som köttdjur? Just wondering...

Det jag håller med om är att köttätandet bör minska för miljöns skull. Men vill man på allvar påverka folk så håller man sig till ren fakta information med utsläpp etc och sen så får var och en göra sitt val. Jag vet många som har minskat sitt köttintag på grund av detta - dessutom har de blivit mer nogräknade när de väljer kött. Pekpinnarna lämnar man på något onämnbart ställe - de är bara kontraproduktiva. Och de övriga argumenten ovan - rena absurditeterna...



Mer absurditeter - det här med kulturell appropriering...

"Ludwig har blå ögon och rakt hår. Hans pappa är afroamerikan och grek, men själv ser han vit ut. Får han ändå ha flätor? Eller är det kulturell appropriering?"

Hade inte tänkt ta upp det här inlägget av Zara Larsson. Tycker så många har gjort narr av Zara för hennes undran. Vad vi bör ha i beaktande är att hon är väldigt ung och hon reagerar som hon blivit inprogrammerad till i sann identitetspolitisk postmodernistisk anda. (Att jag har väldigt väldigt svårt för hennes uttalade manshat är en annan fråga - och det tänker jag lämna utanför det här inlägget.) Ja, jag skrattar också åt blogginlägget - alltså åt själva texten - för jag tycker hela det här köret med kulturell appropriering är urfånigt. Jag är tämligen säker på att frågan ovan ställdes i all ödmjukhet, med det godaste av uppsåt och en het önskan om att göra rätt. Men den skapar ju frågetecken i sig: Vaddå för vit för flätor? Vaddå ”kulturell appropriering”?

”Appropriera” betyder bokstavligen att roffa åt sig, tillskansa sig, och vi talar här om en stöld som sker dagligen. Kulturer blandas, i det lilla såväl som i det stora. Människor möts, påverkar varandra, inspireras, och det är självklart att ingen ber om lov. Dels för att den här sortens processer ofta är undermedvetna, dels för att det inte finns någon upphovsperson, inget brottsoffer.

För vem äger egentligen kulturen, vem blir bestulen? Minoriteten, brukar svaret lyda. Kulturell appropriering har varit ett finare sätt att säga att vita personer ska hålla sig till vit kultur. När den vita artisten Miley Cirus skakade rumpa var det fel, appropriering av svart kultur. Att författaren Lena Dunham gjort flätor är fel, för vita ska inte ha håret så. Företaget Asos drog igår tillbaka glitterbindis som saluförts med vita gothtjejer.

Tror du att du fattar grejen, skönjer ett mönster här? I så fall ropar du hej för tidigt. På sistone har beskyllningarna om kulturell appropriering börjat studsa runt helt okontrollerat, som en kissnödig hundvalp i en porslinsaffär; allt man säkert vet är att en ny olycka snart kommer ske. Blir det konstmuseet i USA som låter besökarna prova kimonos? Afroamerikaner som klär sig i afrikanska tyger? Den mexikanska restaurangen i England, som delar ut sombreros till matgästerna? Det blev alla ovan nämnda, och fler därtill!

Märk väl att anklagelserna aldrig verkar handla om de viktigaste delarna av kultur. Inte språk. Inte mat. Inte sedvanor. När det pratas om kulturell appropriering så gäller det bara ytliga detaljer. Jag förstår uppsåtet att man vill hindra att människor gör narr av andra etniciteter - då det de facto handlar om rasism. Men att ge sig på kimonos, dreads etc är bara kontraproduktivt. Vidrigheter som rasism avhjälps knappast genom att förbjuda kontaktytor mellan människor. För inget, verkligen inget, gott kan komma av att anamma myten om att kulturer ska hållas åtskilda från varandra. Så appropriera mera!!!

Att det dessutom oftast handlar om personer som går omkring och bestämmer vad andra etniciteter ska bli kränkta över. Visst måste vi ta riktiga kränkningar på allvar. Men allt är inte kränkningar. Det måste banne mig gå att sätta gränser för den här lättkränkthetskulturen. Det finns viktigare värden än att känna sig bekväm. Men ändå, en stilla undran - har vi inte ett fall av där de låter katterna appropriera bebis här???

Ja, du kan själv läsa om den avlägsna galaxen i Södermalmsnytt - där det verkar som om vi hittar landet där katterna verkligen äter på silverfat...

Never go full Södermalm...

Jag hoppas verkligen inte jag stöter på dem IRL - för min -reaktion kommer nog att påverka deras ömma lilltånaglar...

De som är rädda för ömma lilltånaglar - lärare som är rädda för att elever och föräldrar ska säga de blivit kränkta och därmed inte vågar agera, säga till och sätta in konsekvenser är en bidragande orsak till skolkaoset. Nu senast kunde vi läsa...


(Hallandsposten)

Isak Skogstad har skrivit om hur denna rädsla för lättkränktheten bidrar till bristen på ordning och reda i klassrummet:

(Isak Skogstad)

Att inte vilja bli anmäld till skolverket - vilket många föräldrar numera gör - och då hävdar att deras barn blivit kränkt (Som Isak beskrivit ovan).

Bristen på konsekvenser anser jag vara långt allvarligare och viktigare än att arbeta med värdegrundsfrågor. För i det långa loppet - vad blir konsekvenserna för ett samhälle där eleverna har tillåtits att härja fritt? Sen kan värdegrundsfrågor vara bra att jobba med - om man är en obstinat lärare (guess who?) och göra om dessa så att det istället för att vara "den enda sanna värdegrunden" (pyttsan heller) blir till att lära eleverna att tänka själva.

Att stänga av elever görs i mitt tycke för sällan. Oftast för att rektor inte vill ha skolverket på halsen. När det handlar om et till två elever där det lätt kan bevisas att det är denna/dessa så sker det - men som sagt, för sällan. Föräldrar som hävdar barnens rätt till undervisning med behöriga lärare (vilket de då har) ställer till ett jäkla hallå. Detta går att lösa med en rektor som vågar ta de kortsiktiga kostnaderna och inte invänta de långt större kostnaderna när en hel klass blivit lidande och måste ha extra hjälp...

Svårare blir det när det är många fler är inblandade i klassrumshaveriet. Oftast har man som lärare en klar bild av vilka elever det är som är ledande i detta – bland annat genom att klassrumsklimatet är betydligt lugnare när dessa elever inte är på plats. Men som bevis för att stänga av just dessa elever räcker det inte långt – då har man skolverket där på ett nafs. Det krävs långt mer synligt för att stänga av dessa. Vi har haft årskullar där det varit flera klasser med liknande problematik – så vi har bytt och trixat elever med varandra (stor skola) och då kunnat hitta rätt konstellation för att få ordning i klassrummet. För att elever i olika konstellationer kan påverka varandra både negativt och positivt är ingen raketforskning. Men det har varit jobbiga och segdragna processer för att finna rätt lösningar – ofta då med ”kränkta” föräldrar, för deras barn är ju världens snällaste.

Hur mycket av lärarkrafter som dessutom åtgår - där lärare då tillbringar i stort sett varje undervisningsfri minut med sin klass för att få till klassrumsklimatet. Detta utan att dessa lärares övriga uppgifter försvinner - hur mycket bidrar inte detta till att lärare bränner ut sig?

Jag själv skulle vilja se mer tuffa tag från rektorer att våga gå emot föräldrar och att stå upp mot skolverket – för det stora flertalet elevers skull. Så många elevers undervisning och tillvara som blir lidande – för att man rättar sig efter några få bråkstakar. Så större befogenheter till skolorna för att kunna få den ultimata inlärningssituationen – för det stora flertalet! Allt för att vi i skolan ska få en optimal miljö för kreativitet och kunskapsinhämtning!!!


(Insändaren för den som är intresserad)

Det blev ett strålande svar på tal av Isak!


(DN)

Och
även när det kommer till problemlösning, som ju svenska elever ska vara så bra på, presterar asiatiska elever bättre. Enkelt uttryckt: mer kunskap ger fler verktyg att vara kreativ med! In the end it's just a lazy cos(y) function...



Vila - requiem...